Thursday 6 September 2012

ISTERI MILIK KEKAL 1

SETIAP kata-kata itu, aku dengar dengan teliti. Memang remuk sekali hati aku, saat mendengar setiap bait ayat-ayat itu. Hatiku hancur remuk, tidak terkata.

“Maaf, Encik Zamri dan Puan Aishah. Saya tak faham, kenapa semua ini perlu berlaku. Hanya beberapa bulan sahaja lagi, majlis perkahwinan anak kita akan berlangsung. Kenapa baru sekarang, Farid nak putuskan pertunangan ni? Apa salah anak kami Encik Zamri? Puan Aishah?”emak memandang wajah dua pasangan suami isteri itu berganti-ganti. Dari ruang kecil pintu yang sedikit terkuak itu, aku nampak lihat dan dengar itu semua dengan jelas.

“Maafkan kami Puan Maznah. Kami pun tak menyangka semua ni. Kebaratan juga untuk kami datang sini. Tapi memandangkan sebelum ni, kami datang petik bunga di sini cara baik dan kami juga perlu pulangkannya dengan cara baik. Kami juga sebenarnya kesal sangat dengan keputusan Farid. 

Semua persiapan perkawinan mereka, kami dah siap dari awal lagi. Tiba-tiba dia beritahu kami, yang dia mahu hubungan ini di putuskan.”tertunduk Puan Aishah. Malu dengan sikap anaknya.

“Apa sebabnya? Takkan dia tak bagitahu apa-apa?”ayah seperti tidak puas hati dengan keputusan yang sudah di ambil Farid. Dan aku juga tidak pernah tahu menahu langsung akan kehadiran rombongan ini. Farid tidak pernah beritahu aku langsung dia akan menghantar rombongan untuk memutuskan pertunangan kami ini.

“Sebenarnya...Farid dah berkahwin. Dua bulan lepas dia berkahwin di Siam. Kami pun tak tahu. Itu pun sebab, tiba-tiba datang seorang perempuan pada kami dan mengaku dia isteri Farid.”terang Encik Zamri kesal.

“Boleh dipercayai ke, semua tu? Entah-entah itu semua hanya permainan perempuan tu?”tanya emak pula.

“Mulanya kami pun fikirkan macam tu. Tapi dia ada bawa bukti. Dan bila di desak Farid, akhirnya dia mengaku. Mereka dah berkahwin di Songla, Siam dua bulan lepas. Kami pun terkejut jugak dengan semua ni. Tak sangka dia buat pada kami macam tu.”Puan Aishah pula menceritakan pada ayah dan emak. Aku hanya mendengar semua itu di sebalik pintu bilik yang sengaja aku biarkan sedikit terbuka.

“Astargfirullahalazim.. Kenapa Farid buat macam tu, kat anak kami? Apa salah anak kami? Apa kami nak bagitahu Aina?”emak turut berasa sedih dengan apa yang telah terjadi ini. Emak menyeka airmatanya yang mengalir dengan hujung tudungnya.

“Maafkan kami. Kami pun tak dapat nak pujuk Farid lagi.”kendur suara Puan Aishah.

“Tak dapatlah kita nak berbesan. Mungkin Farid bukan jodoh anak kami. Cuma masalahnya sekarang, kami tak tahu nak bagitahu Aina. Tak sanggup rasanya kami khabarkan semua ni, pada dia.”

Aku berdiri. Hangat air yang mengalir di pipi, aku seka dengan hujung jemariku. Cincin yang sudah setahun tersarung di jari manisku ini, kutanggalkan. Ringan aku melangkah kaki ke arah rombongan yang datang. Mata semua tertumpu ke arah aku. Aku cuba kuatkan semangat untuk berhadapan dengan ini semua.

“Aina!”emak tidak menyangka aku akan bertindak sedemikian.

“Mak. Ayah. Aina dah dengar semuanya. Dari awal perbualan lagi, Aina dah dengar. Mak dan ayah tak perlulah rasa susah hati untuk jelaskan semuanya pada Aina.”aku cuba tahan rasa getaran di dada aku saat ini. Airmata yang cuba kuseka airnya gugur juga di hadapan tetamu yang hadir hari ini.

“Aina pergi masuk.”lembut suara emak. Mungkin dia tidak sanggup melihat aku di sini. Tapi ini berkaitan dengan aku, dan biarlah aku dengarnya sendiri. Biar mereka terang sendiri semuanya pada aku.

“Mak, Aina tak apa-apa. Makcik..pakcik.. Ini Aina, pulangkan kembali cincin pertunangan. Dengan ini, dengan terang dan jelas, putuslah hubungan yang telah mengikatkan kami.”

“Aina...”aku rasa lemah sahaja. Pelukan Puan Aishah tidakku balas. Diriku bagaikan sudah seperti patung. Terkaku di dalam pelukan Puan Aishah. “Aina. Maafkan, makcik sayang. Makcik tak sangka semua ini berlaku. Makcik kesal sekali dengan tindakan Farid. Kalau Aina boleh bersabar, makcik akan cuba pujuk Farid, untuk terima Aina kembali. Teruskan perancangan kita sebelum ini.”Puan Aishah jelas sekali seperti tidak mahu melepaskan aku pergi. Tetapi aku tidak mampu untuk menahan itu semua. Aku bukanlah wanita yang kuat untuk menghadapi itu semua dengan tenang. Hati wanitaku cukup terhiris dan terluka.

Perlahan aku menggelengkan kepala. Biarlah kami putus kasih dari meneruskan hubungan yang tidak pasti lagi akan balasannya. “Tak perlulah, makcik. Aina tak mahu. Aina terima semua ni, walaupun hati ni sakit sekali. Tak perlu di pujuk Farid lagi. Ini keputusan yang di mahu, dan inilah jalan yang di pilihnya. Aina akan cuba meredhakannya.”

“Betul cakap Aina, Puan Aishah. Tak perlu di pujuk Farid lagi. Lagipun dia dah beristeri. Kami tak mahu, anak kami hidup bermadu. Kami tak mahu anak kami merana selepas berkahwin nanti.”wajah emak kutenung lemah. Ada benar kata emak. Aku bukanlah wanita yang sekuat itu. Mampu untuk berkongsi kasih dan sanggup merampas kebahagiaan rumahtangga orang yang sudah berkahwin. Aku tak mampu! Aku tak kuat! Dari aku menyiksa hati aku dan banyak hati yang lain, baik aku mengalah. 

Lagipun ini adalah keputusan yang Farid mahukan. Mungkin dia sudah cukup bahagia dengan isterinya. Yang tidak mampu aku terima, kenapa Farid lakukan ini semua pada aku?

WAJAH Farid kutenung lama. Langsung tidak rasa bersalah yang bersarang di wajahnya. Dia seperti hari-hari biasa yang kami temui. Memandang wajah itu, memang cukup membuatkan hati aku hancur dan terluka. Tergamak dia lakukan aku begini. Hanya lagi tiga bulan perkahwinan, dia sanggup meminta keluarganya datang ke rumah dan memutuskan hubungan yang sudah terikat selama setahun itu.

Ini mungkin pertemuan kami yang terakhir. Aku ingin dengar sendiri dari mulut Farid. Kenapa? Mengapa? Dia lakukan semua ini pada aku. Aku perlukan penjelasan darinya sebelum aku pergi.

“Sebelum Aina pergi, Aina nak penjelasan dari Farid sendiri.”

“Rasanya semua dah jelas. Papa dan mama dah beritahu akan sebab, Farid putuskan hubungan kita.”

“Tapi, Aina nak dengar dari mulut Farid sendiri. Kenapa Farid tak cakap kat Aina sendiri?”
Lama Farid diam. Mulutnya bagaikan sudah terkunci untuk berbual tentang masalah ini. Baginya sudah cukup dengan apa yang Aina tahu. Dia sudah pun berkahwin dengan Fiza. Tiada apa yang perlu diperjelaskan lagi.

“Kenapa Farid? Kenapa?”

“Sebab kita takda jodoh.”

“Kalau Farid tak mahu kahwin dengan Aina, kenapa Farid ikatkan hubungan kita dengan tali pertunangan. Kenapa perlu Farid dera perasaan dan hati Aina? Kenapa?”

“Sebab antara kita memang tiada keserasian. Farid tak dapat nak tipu perasaan Farid lagi. Selama ni, hubungan yang terjalin antara kita, macam ada yang tak cukup. Aina selalu sibuk dengan kerja. Sampaikan takda masa langsung untuk Farid. Bukan sekali, tapi berkali-kali. Bila Farid nak jumpa, Aina letihlah, penatlah, sibuklah..macam-macam alasan Aina. Farid tak boleh. Rasa macam diri ni tak wujud.”Farid meluahkan apa yang terpendam di dalam hatinya selama ini. Aku akui semua itu. Tiap kali Farid ajakku keluar aku sering sahaja menolak pelawaannya.

“Jadi sebab itu, Farid mula berubah kasih?”soalku.
Farid menganggukkan kepalanya. Mengiyakan sahaja pertanyaanku.
Aku meraup mukaku. Aku tidak sangka pula, kesibukan aku di butik milikku itu membuatkan hubunganku dengan Farid makin jauh. Langsung aku tidak pedulikan perasaan Farid. Aku memang tiada masa untuk bercinta atau menyulam kata-kata cinta pada Farid. Masa ku begitu terhad sekali. 

Adakala aku ada masa terluang, aku lebih menghabiskan masa bersama keluarga atau aku hanya akan berehat di rumah sahaja..

“Sekarang jelas?”

Aku menganggukkan kepalaku perlahan. Segalanya sudah jelas dan semua pertanyaan yang bersarang di hati sudah terungkai. Aku mula menyedari akan kesilapanku ini. “Maafkan Aina. Kadang-kadang apa yang berlaku itu langsung tak menyedarkan Aina. Apa pun, Aina doakan agar Farid dengan isteri bahagia selama-lamanya.”

“Terima kasih Aina kerana faham keadaan Farid. Farid yakin, selepas ini..pasti ada yang lebih baik akan gantikan tempat Farid.”

“Sudah di atur Tuhan semua ini. Kalau kita teruskan jugak, tentu masalah akan datang lebih rumit lagi. Eloklah kita berpisah sebelum kita betul-betul terikat. Tak guna juga memaksa jika jodoh tu, bukan milik kita berdua.”aku menggagahkan diriku untuk berhadapan dengan ini semua.

“Farid minta maaf sebab khianat pada cinta kita.”

“Tak apa-apa, Farid. Tuhan tahu apa yang di aturkannya. Walaupun rasa sakit sekali di hati ni, pasti akan sembuh juga nanti.”diketap bibir lama. Diseka airmata yang laju mengalir.

Tidak tahu, bagaimana harus berhadapan dengan orang sekeliling lagi. Semuanya sudah tahu akan perkahwinan yang tidak lama lagi bakal berlangsung.

Mana mahu kuletakkan muka ini? Apa mahu kujawab, bila ada yang menyoal akan semua ini? Berat sekali untuk aku berhadapan dengan ini semua. Berat sekali dugaan yang perlu aku hadapi kali ini. 

Aku tidak tahu, apa pula tanggapan orang pada aku selepas ini. Dalam usia 38 tahun begini, tetap tidak temui jodoh. Ternyata jodoh yang ada di depan mataku sebelum ini, bukanlah untuk diriku. Sampai bila, aku harus menanti dan perlukah aku sendiri yang mencarinya?

“Aina.. Farid terpaksa pergi dahulu. Isteri Farid tunggu dalam kereta. Nanti apa pula katanya nanti.”
Aku hanya menjawab dengan anggukan kepala sahaja.

“Jaga diri baik-baik. Farid tahu, Aina akan dapat lelaki yang lebih baik nanti. Ada hikmah semua ni.”

“Insya Allah. Pergilah. Nanti apa pulak kata isteri Farid. Salah-sangka pula pada Aina.”

Dihantar Farid ke arah kereta dengan lirikan mata sahaja. Memang rasa sebak sekali hatiku ini, kupendam sahaja. Siapa yang tidak terasa terluka dan kecewa bila hubungan yang bakal terbina musnah ditengah jalan begitu sahaja. Memang perit sekali hati ini.

Dengan linangan airmata yang terus mengalir di wajah ini, sudah membuktikan betapa terlukanya aku pada saat ini. Walau rasa diri begitu di khianati, tetapi aku tetap perlu teruskan semua ini, tanpa Farid. Aku perlu buangkan perasaan aku pada Farid. Tidak perlu aku simpan lagi perasaan pada dia lagi.

Aku hanya mampu berdoa, semoga hubungan mereka kekal selamanya dan terus berbahagia. Tak akan sesekali aku mendoakan yang buruk pada Farid dan isterinya. Apa pun sekali yang Farid lakukan pada aku, tak akan sesekali aku membalas perbuatannya itu. Biar ia habis begitu sahaja.

“MANA kamu pergi ni Aina?”

“Jumpa kawan mak.”

“Kawan atau Farid?”soal emak serius.

“Kawan.”jawabku ringkas.

“Jangan tipu mak, Aina. Kamu pergi jumpa Farid kan?”

Aku tundukkan kepala. Tidak berani membalas pandangan mata emak yang begitu tajam sekali. Bagaikan mahu menelanku sahaja. Pasti aku takut untuk membalas pandangan mata itu, kerana memang aku bersalah. Aku menipu. Jika aku tidak menipu emak, pasti aku berani membalas pandangan matanya.

“Buat apa, kamu pergi jumpa Farid lagi? Kamu pergi merayu pada dia? Kamu tak malukah Aina. Terhegeh-hegeh kejar lelaki yang tinggalkan kamu tu.”marah sekali emak pada aku. Terlalu cepat emak membuat anggapan pada aku.

“Tak, mak.”

“Habis tu, kamu jumpa dia buat apa? Dia dah contengkan arang kat muka kita ni. Semua orang tahu, kamu akan kahwin lagi beberapa bulan. Sekarang tak jadi. Mana mak dan ayah nak letak muka? Malu kami, Aina. Tergamak Farid buat kita macam tu.”aku tahu, emak juga pasti terluka dengan ini semua. Dia cukup tertampar sekali, bila perkahwinanku di batalkan pada saat akhir.

“Dah bukan jodoh kami.”

“Cara kamu cakap tu, macam tak rasa sakit hati dengan apa yang Farid dah buat tu. Buta ke, hati kamu tu, Aina?”

“Biar buta hati mak dari buta akal. Biarlah apa yang orang nak buat kat Aina. Aina terima je. Dah tertulis dalam diari hidup Aina akan hadapi semua ni.”

“Ya Allah, Aina! Apalah yang dah menghasutkan hati kamu ni? Dah tak berperasaankah kamu ni? Senang-senang nak maafkan orang yang dah sakitkan hati kamu. Kalau mak..sekali dia datang melutut minta maaf, tak akan mak berikan kemaafan tu. Senang-senang dia jatuhkan harga diri kamu.. Macam tu, kamu nak biarkan?”

“Habis tu, mak nak Aina buat apa? Mak nak Aina balas dendam pada Farid? Mak nak Aina hancurkan hubungan Farid dengan isteri dia?”mataku paling ke arah emak yang memotong bawang. Di potong dadu bawang besar dan juga sedikit bawang putih.

“Takdalah, sampai macam tu.”

“Tuhan pun maafkan dosa hamba-hambaNya, apatah lagi kita ni mak. Maafkanlah yang terbaik. Tak baik hidup bermusuhan dalam dunia ni.”balasku tanpa mempeduli perasaan emak.

“Suka hati kamulah, Aina. Mak tak mahu orang pijak kepala kamu dengan kebaikan diri kamu tu. Lagipun kamu tu bukannya muda lagi. Dah 38 tahun. Tak jadi lagi kali ni. Ini dah masuk kali ke-5 kamu putus tunang. Emak pun tak tahu, apa nak buat pada kamu ni Aina. Entah kena badi apa?”

“Mana ada kena badi? Dah nasib Aina macam ni..terima je la. Bukannya susah pun.”

“Mak rasa kamu ni, kena pergi bawa berubat. Biar hilang badi-badi dalam badan kamu tu.”

“Mak ni, percaya sangat benda-benda karut macam tu. Semua ni ketentuan Allah. Takda kena mengena dengan badi-badi tu semua. Ini takdir kehidupan untuk Aina hadapi, mak. Karut je, nak mandi bunga ke apa.”aku tidak setuju sekali dengan pendapat emak.

“Umur kamu sekarang dah 38. Orang lain, dah anak 3- 4 orang. Kamu ni, kahwin pun tak lagi.”

“Mak. Dah belum sampai jodoh. Mak kena faham tu.”

Aku terus melangkah masuk ke dalam bilik. Telinga aku sudah letih mahu dengar bebelan emak yang membingitkan ni.

Aku pun tak pernah minta jadi macam ni. Aku pun mahu juga hidup bahagia macam orang lain juga. Cuma masanya masih belum tiba. Perlukah aku terima sahaja cadangan emak.?




1 comment: